lördag 27 juli 2013

Sommar!

Eftersom det numera är standard att det tar typ en månad mellan inläggen så behöver jag inte ens kommentera det. Shit happens.
 
Sommar! Vilken sommar! Det är så galet skönt och jag tröttnar aldrig på värmen. Okej, nätterna är liiiite jobbiga, i övrigt - underbart! Frejsan kan gå naken, mamman kan gå naken (nästan åtminstone), stallet är lättjobbat, det är lätt att kliva upp på morgonen, Frejsan är lättroad, alla är lagom trötta. Ungefär så.
Lagom trött?


Vad har hänt sedan sist i övrigt? Jag jobbade mina tre veckor, jätteroligt och kom in i det fort igen. Avslutade med ett monsterpass på sexton timmar då jag egentligen jobbade kväll 12-21.30 men det körde ihop sig och jag fick stanna till 04.00. Gick fort och var rätt så trevligt där på natten även om det var körigt med akuta operationer. Framåt morgonkvisten var det ändå rätt så skönt att åka hem. Dock ingen idé att gå och lägga sig utan väntade en timme på att Frejsan skulle vakna och gick och lade mig efter att hon lämnats hos dagmamman. Fin start på semestern! :-)
 
Annars har det varit mycket stallarbete eftersom Johan inte har någon som jobbar just nu. Jag släpper ut och mockar ett par boxar på morgonen medan han myser hemma med Freja, sedan går jag hem och äter frukost med henne medan han åker ner och fortsätter mocka. Efter frukost är vi där alla tre och hjälps åt. Japp, lillfröken hjälper oxå till. Hon har sina rutiner; lägga i mat åt Grållen (stallkatten), jaga Grållen med matskålen när han inte vill äta, själv smaka lite av kattmaten (mums), hälla ut massa av hästmaten (pellets) på golvet, smaka lite av hästmaten (mums), hämta hinkarna till mig så att jag kan fylla på mat, åka lite skottkärra, låtsas-hämta hästarna i hagen (tar ett grimskaft och stegar iväg), ha fruktstund i vagnen (äta pläpplä) och titta på piii (bil), tattooo (traktor), etteeee (hästen), pippi (fågel), pytta (flygplan) och atte (katten).
Strax före tolv går vi hem igen och äter lunch och efter det somnar fröken ovaggad och sover minst en och en halv timme. Gärna över två timmar om jag inte väcker henne. Jag själv åker ner till stallet igen och ser till att hästarna kommer in innan de får värmeslag. Har kamera på henne så kan enkelt se i mobilen om hon vaknar eller så (har inte hänt än så länge) och det tar ju bara någon minut hem från stallet så det är rätt så smidigt.
Efter någon timme till i stallet så cyklar jag hem igen, duschar och hinner förhoppningsvis slappa i två minuter innan hon vaknar. Brukar bli solstolen och en bok. Lyx!
 
Sen är det full fart igen tills det blir kväll. Ut med alla leksaker på altanen, i med vatten i poolen, på med vattenspridaren och fram med mellis, sen så är det lek och bus för fullt :) Framåt sextiden käkar vi och sedan brukar det bli en kvällspromenad ner till kusarna och denna veckan runt lite nere på banan och kolla in evenemanget där nere. SM för hopphästar anordnas nu i tio dagar på Sundbyholm och ridbanan som ligger på innerplan på travbanan, så det är full fart där nere. Varenda box på hela Sundbyholm är uthyrd och de har även satt upp några nya stallar som är fulla. Vi har till och med två kusar inhyrda i vårt stall. Full fart! Mer om det senare :)
 
Ja så flyter dagarna hos oss just nu. För naturen, djuren och böndernas skull får det gärna komma lite regn nu men annars är det prima!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar