lördag 27 juli 2013

Sundbyholm Summergames

Ja, som jag sagt så pågår just nu SM i hoppning på Sundbyholm. Bland annat så har vi två av kusarna inhyrda i vårt stall och jag har lagt märke till några saker:
 
  • När jag mockar blir jag svettig, skitig, stinker hästpiss, får hästskit på skorna och halm i håret. När ridtjejerna mockar, så glider de in i boxen med vita ridbyxor och putsade skor, väluppsatt hår och luktar gott. Och tro på fan de ser exakt likadana ut när de glider ut ur boxen igen, mockat och klart och jadå - det hela sker med hästen kvar i boxen! Hm.
  • Alla har små hundar.
  • Alla har världens största skåp som tar upp hela stallet. I det finns ungefär: en sadel i, ett träns, några senskydd, några borstar.
  • Alla är stenrika. Dessa hästbussar och hästar för miljontals kronor. Alltså den ena som stod i vårt stall var hon bjuden två millar för och tyckte det var alldeles för lite. Say what!? Johan försökte få henne att byta mot en av våra kameler men hon nappade inte på det. Damn!
  • De tycker om att fälla ut och ihop saker. Ihopfällbara stolar, pallar, hinkar, sadelhängare och det bästa av allt: skottkärror! När kommer den ihopfällbara hästen?
Skämt åsido. Inte så stora fel på ridfolket. Jag har ju själv tillhört dem. Fast jag hade varken liten hund, stor buss, ihopfällbar skottkärra eller någon miljonhäst. ;-)
 
(Bilder:Sundbyholmridsport.com)
 

Det har faktiskt hittills varit väldigt trevliga dagar här nere och inte alls så rörigt för oss som jobbar mitt i det. Idag var det dessutom lite jippon med kuskar och galoppjockeys som hoppade hinder och hoppryttare/ galoppjockeys som red monte. Kul att se lite mix av grenarna. Sjukt svårt för dem, men de flesta tyckte nog det var kul iaf!

Här är kampsportaren och nyblivne galoppjockeyn Musse Hasselvall som vann både hoppningen och monteloppet. Här med Pompano Mick i monten.
(Bild:Anna Karlsson)
 
Imorrn efter SM-finalerna åker nog de flesta hem och så kommer det ett nytt gäng som ska tävla i rikschampionatet hela nästa vecka. Fulla dagar. Det lovas regn mån-tis men det kanske kan vara skönt för dem. Lite aningens varmt nu för ryttare och hästar men toppväder för publiken och jag misstänker att det gått åt en hel del glass! :-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar