måndag 6 augusti 2012

Åtta månader!

Ytterligare en månadsdag för Freja! Det är inte klokt vad fort det går! Det är en aktiv period nu (ja det är väl nu det börjar och kommer inte sluta?) och hon sitter inte still mer än några sekunder. Det ska klättras hit och dit, upp och ner, kastas saker överallt och händer det inget på fem minuter så är det tråkigt, tråkigt, tråkigt!
 
Inte för att det alls är jätteviktigt hur mycket hon kan i jämförelse med andra eller att jag har något sorts skrytbehov men kan ju ändå vara kul med en liten lista på vad fröken kan för man får faktiskt vara stolt över sin unge!!
 
*Vända sig åt båda hållen från mage-rygg och tillbaka
*Åla
*Resa sig i krypställning och ta sig så smått åt alla håll.
*Resa sig på händer och fötter och kasta sig åt sidan.
*Komma upp från alla fyra till sittande.
*Näääästan göra en situps från liggande och upp i sittande.
*Ställa sig upp på knä med hjälp av att hålla sig i något/någon.
*Ställa sig upp från sittande/liggande till fötter genom att hålla sig i någon.
*Gå några vingliga steg med stöd.
*Hoppa, hoppa, hoppa!.. med stöd men helst vill hon att man ska släppa (har inte riktigt insett att hon ramlar då).
*Gripa saker med en eller båda händer och även med pincettgreppet.
*Ruska på huvudet och säga nääääää..
*Vinka! (nyss lärt sig, jättestolt :)).
*Säga hej, hej, hej (om hon förstår vad hon säger är oklart men hon gör det när hon vinkar så det sätts iaf in i ett visst sammanhang).
*Prata dada-språket. Dadadadadadada..
*Låta som en brandvarnare (både i glädjetjut och när det inte är så mycket glädje involverat ;)).
*Sova hela natten, och även somna om själv ibland när hon vaknar till.
*Hon vet att tandborsten ska in i munnen och även att man ska röra på den, dock så håller hon still borsten och rör på huvudet istället. Sötnosen!
 
Ja det var väl det.. Har säkert glömt nåt men men. Tänk vad mycket de lär sig ändå! När hon föddes kunde hon ju i princip inget alls! Livets under! Och skönt att hon verkar utvecklas normalt oxå.. Det går framåt, ibland känns det som det går för fort men jag vill ändå inte ha tillbaka minibebisen hon var i början. Eller jo den där allra första tiden när hon var nyfödd och när man kom hem från bb och hon bara var ett litet knyte.. Det kan man sakna. Alla stadier har väl sina positiva och negativa saker. Koliken hon hade i början var ju det jobbigaste i världen då, en bagatell nu. Tur man minns mest positiva saker. Vore ju hemskt annars!
 
Vi har kommit in i rätt så bra rutiner nu måste jag säga. Har läst en del andra bloggar och forum om hur andra har det i åttamånadersstadiet och de flesta har det ungefär som oss. Sedan skiljer det ju säg oxå en del från vissa. Jag har svårt att förstå hur en del orkar ha bebisen hos sig hela natten för att ligga och snutta när den vill. Det skulle jag aldrig orka! Jag är alldeles för lättväckt och svårsövd och skulle inte sova nånting alls då. Våra rutiner ser ut ungefär som följer:
 
Vaknar nångång mellan 06-07. Om jag är trött tar jag henne till min säng annars går vi upp. Morgonamning..

Hon somnar igen runt 08-08.30 och sover en halvtimme. Efter det äter vi frukost. Hon har tidigare fått gröt men vill inte ha det längre så nu får hon smörgås, banan och vatten. Ibland nån annan frukt, lite yoghurt eller liknande. Flaska har hon aldrig tagit oavsett innehåll, så välling har vi skippat helt..

Sover igen ca 11.30-12. Efter det lunch. Hemlagat eller burkmat. Vatten till.

På eftermiddagen har hon tröttnat på att vara hemma, och jag med, så då går vi oftast till stallet om vi inte har nåt annat projekt på gång. Runt tretiden får hon mellis i form av yoghurt och frukt. Sedan sover hon oftast sitt längsta pass på dagen, två timmar mellan ungefär 15.30-17.30.. Hon sover oftast i vagnen eller på soffan på dagarna. Sängen vill jag ha förknippad med natt, och dessutom står den så dumt till så orkar inte gå till den. Kanske blir annorlunda när hon flyttar ner till sitt egna rum, och när hon börjar röra sig mer själv. Ja jag har självklart ställt för så hon inte kan ramla ur soffan nu heller men vi får se hur det blir sen.

Middag vid sextiden, samma som lunch - hemmalagat eller burk. Hon är inte så kinkig utan äter det mesta, ibland mer ibland mindre, men smakar iaf på allt. Helst ska hon verkligen se att vi äter samma sak och det får gärna smaka mycket om det. Inget okryddat blask..

Oftast lek med pappa sedan, annars kanske vi tar en kvällspromenad eller leker i trädgården.. Klockan 19.30 är det kvällsgröt som gäller. Fullkornsgröt med blåbär. Kan äta hur mycket som helst. Kvällsrutiner efter det, bad ibland, byta till pyjamas, borsta tänder.

Kvällsammar en slurk runt åttatiden innan läggdags. Ibland somnar hon till då, oftast är hon vaken och säger godnatt till pappa innan hon lägger sig. Lägger henne på mage, hon sover alltid så sedan hon kunde börja vända sig själv. Lägger jag henne på rygg blir hon förbannad och stökar runt hur länge som helst innan hon kommer till ro efter att hon vänt på sig igen. Drar ner rullgardin, pussar henne godnatt, lägger en hand på rumpan. Hon somnar oftast med det samma, ibland gör hon några armhävningar innan ;) Ibland vill hon ha napp och letar reda på en i sängen. I några dagar nu har hon lagt sig ner och låtsas sova, sedan när jag går därifrån så stökar hon runt ett tag innan hon somnar. Inte mig emot, hon får gärna somna av sig själv :)

Hon sover sedan ett tag tillbaka hela nätter, ca 20.30-06.30. Ibland vaknar hon till nångång, vill ha nappen eller bara klappas om lite. Tar aldrig upp henne om det inte är något akut, feber, bajsning eller annat konstigt. För bara någon månad sedan ammade jag både runt ett och fem på natten, men när hon började äta så bra på kvällen så kändes det onödigt med ett-amningen. Det tog någon natt att vänja henne av med den bara. Den klockan fem hade vi kvar tills ganska nyligen, då hon slutade själv att vakna då. Jag vaknade ju dock och låg och väntade haha, knasig som man är :)

Nu ska man väl inte ropa hej och slå på stora trumman än, vi får säkert flera bakslag med både mat och sömn. Men just nu njuter jag av min duktiga tjej som äter och sover och kissar och bajsar och pratar och leker och vinkar och skrattar och gör livet värt att leva flera gånger om! Freja mitt hjärtegull! <3
 

2 kommentarer:

  1. Klart man ska vara stolt och få skryta lite om sin unge :) Här har vi kommit helt ur rutinerna när lillan har vägrat sin säng och knölat i princip hela natten. Är väl tänder på g sa jag, me n nej inte sååå tidigt. Nehej, men då vill hon väl helt enkelt inte sova i sin säng då. Men så för ett par veckor sen tittade den första upp och nu är båda i underkäken uppe :) hon har nu börjat sova i sin säng till runt tre på morgonen och sover på mage tills hon upptäcker det och inte kommer därifrån. Hon ålar sig runt i cirkel, men vägrar vända sig fast hon kan. Ja så envisa dom små kan vara :) En lite jobbig grej är mammigheten och nu duger inte ens pappa. Jag kan gå på toa och då vänder hon sig direkt åt det hållet jag gick för att börja storgråta och ropa mama,mama,mama tills jag är tillbaka.....svårt för pappa att inte duga :( men om nåt år är det säkert bara han som gäller ist :) Vinka har hon inte lärt sig.....däremot kan hon high five :)
    Härligt att få läsa om Frejas framsteg och jag vet ju att om några månader får vi uppleva samma saker :)
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra hur ni har det :) ja tänderna är besvärliga! Freja har oxå fått sina två nere. De andra verkar dröja lite men hon biter på allt och har börjat dregla igen så nåt är nog på g..
      Mammit är det här med, men oxå pappigt. Hon blir redigt trött på mig om hon bara ser mig hela dagen. Både skönt och inte ;)
      Vi får ses nån dag så jäntorna får leka lite :) kram

      Radera