fredag 3 augusti 2012

Off!

Ja man blir lite tagen tiden efter man blivit justerad. Skriver om operationen i ett annat inlägg. Just nu får man ta dagarna som de kommer, försöka klara av vardagen och läka ihop - inte alltid det lättaste med en tokig unge i närheten. Jag är konstant trött men ändå rastlös.. Och så lite smärta på det. Inte den bästa kombinationen.

Igår tillbringade vi lite tid ute i trädgården.. Försökte få henne att tro att vi gick på jättelånga promenader, som i verkligheten var några meter. Det fungerade sådär ;)
Passade på att plocka en del vinbär. Vi har mängder! Har visat sig att vår trädgård bjuder på flera läckerheter! Hoppas vi kommer ta reda på det mesta så det inte växer i onödan! Vad gör man på svarta vinbär? Vi dricker ju aldrig saft..
Fuskfoppa, vinbär och fotbollsknä ;)

Plommon på g!
Tomaterna tar sig så sakteliga! Tack kära mor :)

3 kommentarer:

  1. Svartvinbärsjuice

    Till 3 glas behöver du:

    2 dl svarta vinbär
    0,5 dl strösocker
    6 dl vatten

    Så här gör du:

    Mixa vinbären tillsammans med sockret. Blanda med vattnet och sila sedan bort skalresterna.

    SvaraRadera
  2. Gör din egen förkylningsdryck av svartavinbär. Recept från Smulgumman.blogspot.se

    "Jag hittade en gång ett fantastiskt gott recept på svartvinbärsjuice. Lätt att göra och fullt av c-vitaminer så har det blivit en dryck jag använder som förkylningsmedicin!Eftersom min äldsta dotter fått en rejäl förkylning nu så plockade jag fram en del av sommarens svartavinbärs skörd och svartvinbärsblad från frysen och gjorde juice igår.
    Man kan säkert ha lite blåbär i också om man inte är så jätte förtjust i svarta vinbär.(eller andra c-vitaminrika bär.)Jag måste tillägga att drycken är fantastiskt god, både varm som kall och mycket väl kan drickas som måltidsdryck eller vanlig juice med.
    En idé dök upp i skrivande stund! Varför inte göra glögg på den? Det kanske jag testar en dag och återkommer i så fall med receptet.

    Svarvinbärsjuice eller förkylningsdryck
    1 liter svartavinbär (färska eller frysta)
    2 liter svartvinbärsblad
    4 liter vatten
    3 dl socker
    (det går såklart bra att halvera receptet, vilket jag gjorde.)

    Koka allt utom socker i ca 20 minuter.
    Sila genom en saftsil. Tillsätt sedan sockret i den varma drycken. Rör så att sockret löses upp. Häll upp på rena flaskor. Tyvärr vet jag inte hur länge drycken håller men jag förvarar den i kyl och den brukar gå åt inom en vecka. Skulle tro att den håller sej några veckor i kyl. "

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Vi får se vad vi hittar på :)

    SvaraRadera