tisdag 14 augusti 2012

Utbrott!

Min lilla älskling har humör. Kan man lugnt säga. Ja.
 
De sa redan på bb att ja, när hon blir hungrig så blir väldigt hungrig, väldigt fort! Den lilla egenskapen har hon ärvt av sin käre far. Karlsson-hungern är vida (ö)känd.. De sa även att hon hade väldiga röstresurser.. Det har nog alla som kommit i närheten märkt.. Både när hon är glad och arg.
 
Denna kvällen har Johan varit på trav, och jag har fått roa fröken bäst det har gått. Hon fick ett långt bad, som hon gillar, för att fördriva tiden fram till grötdags. Det märks på henne när hon börjar bli hungrig och vanligtvis så underhåller Johan henne medan jag fixar gröten. Nu var ju dock inte han hemma, så jag började en stund innan jag trodde att hon skulle bli hungrig för att undvika krisen.. Men jo, hej du.
 
Satte henne i sin stol och tog fram lite saker hon kunde pyssla med. Gick en meter ifrån henne och hon började tokskrika! På en sekund! Försökte prata med henne samtidigt som jag gjorde gröt men det var ju kört.. Hon blev helt hysterisk! När gröten var klar fick jag försöka få kontakt med henne och trösta henne så pass att hon fattade att hon skulle få mat. Hon lugnade sig och jag kunde börja mata. Och fort ska det gå. Hinner knappt fylla på skeden mellan tuggorna innan hon blir arg igen. Så är det varje kväll. Och det är inte direkt så att hon har svultit innan. Kan vara nån timme sedan hon fick kvällsmat bara..
 
Ja hon gnällde och åt om vart annat, fick i sig ungefär halva portionen innan nästa utbrott kom. Hon började klia sig i munnen för att sedan klia ögonen. Självklart är det inte så skönt med blåbärsgröt hela ögonen så hon blir jätteledsen. Försöker jag göra rent eller ta bort hennes händer blir det ännu värre. Jag vet dessutom att hon måste äta mer och bli mätt för att sova bra så försökte få i henne lite till, och hon brukar alltid ta emot sin gröt, men den här kvällen var det helt kört. Hysterisk unge!!
 
Nu blev det inte roligt alls. Försökte trösta och lugna. Totalt hysterisk. Avvaktade lite för att se om hon lugnade ner sig. Det gjorde hon inte. Hon skrek som en tok och tappade till slut nästan rösten. Plockade upp henne och provade alla trix som finns. Inget hjälper. Hon är så jävla arg och ledsen och helt okontaktbar. Går runt med henne hit och dit och tänker att nångång måste hon ju ge sig. Får nästan panik till slut. Ingenting hjälper!!!
 
Vad gör man?!?!
 
Det här är ju lite komiskt, synd att jag inte tänkte på det tidigare.. Tog fram paddan och satte på "jag är en gummibjörn" på högsta volym.
 
Freja blev tyst. Åt upp sin gröt. Borstade tänderna. Tittade lite på allsång på Skansen. Ammade. Lekte en stund i sin säng. Somnade.
 
Vilken lättnad att det slutade väl. Att inte kunna trösta sitt barn är nog bland det jobbigaste som finns. Fy fan.
 
Hon är världens gladaste, underbaraste lilla ängel nästan jämt. Men när hon blir arg så blir hon det med besked.
 

3 kommentarer:

  1. Fy så jobbigt :( sambon tycker att Nellie är jobbig som gråter när maten inte blir klar tillräckligt fort så jag läste detta för honom och nu förstod han varför du tvekade inför att dela rum på Swedish. Inte lätt med dom små. Vår lilla har fått för sig att vakna på natten vid tretaget och inte vilja somna om. Dock skriker hon inte utan pratar bara och när hon blir trött igen flaxas det vilt som det gör när det är läggdags. Var hos en babysimskompis och såg att hennes dotter oxå gjorde så och kändes så skönt att veta att man inte är ensam. Hon tyckte givetvis oxå så för hon trodde att det bara var hennes som var så, men hon skriker samtidigt så Nelsan blev rädd som vanligt och fick krokodiltårar :( vet inte vad man ska göra åt sånt för hon är ju van vid ljud....dock inte såna så är nog bra med öppna förskolan sen :) Du behöver inte känna nån press för rumsdelningen på Swedish utan gör som du känner är bäst för dig. Danne hänger med eller om han nu måste jobba så kan jag boka om rummet bara :)
    Kram på er.....Ps! Vill du ses så bara hör av dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jobbigt när man vet vad man ska göra. Tur att det inte händer så ofta! Jobbigt med nätterna för er. Skönt att hon inte skriker dock. Det blir nog bättre snart.. Har gett Freja Alvedon några nätter nu och nu sover hon igenom dem igen :) Är väl tänderna som krånglar antar jag. Men ska be dem kolla öronen på BVC på fredag för säkerhetsskull.

      Ja öppna förskolan ska det bli här med nu i höst. Bäst att träna lite inför dagis.. Vi kan ju kanske gå till någon av dem tillsammans, som vi pratade om förut :)

      Det kommer nog kännas bäst att ha eget rum på Swedish, för allas skull ;) kommer eventuellt tävla lite ändå. Eller iaf gå igenom nån dans så jag får räkna tävlingen. Ja vi får se hur det blir.

      Vi kan gärna ses nån dag! Om inte förr så på Parken Zoo kanske :)
      Kram

      Radera
    2. Usch för dom tänderna. Var ju så här när Nellie fick sina första....stackarna som ska stå ut med allt och inte kunna säga vad som är fel. Tjejerna kanske väcker varandra och du och jag får inte sova en blund så känns bra med varsina rum :) bäst för oss alla och vem vet...kanske skulle det funka nästa år om nu inte nån barnvakt anmäler sig frivilligt :) vi har det inte lätt med våra män som valt yrken där det jobbas jämt ;)
      Ja vi hänger gärna med både till öppna förskolan och parken. Vi får höras om det.
      Ha det gott och sköt om er! Kramen

      Radera