fredag 17 augusti 2012

#happybaby

Öppna förskolan - vilken succé!!
Vi var där i våras flera gånger, men då var ju fröken så liten och kunde inte riktigt ta till sig allt, även om hon tittade på alla andra bebisar med stora ögon. Nu har det varit sommaruppehåll men nu öppnat igen så idag, i samband med BVC-besöket, så passade vi på att vara där ett par timmar.
 
Åkte dit runt niotiden, och det är då eller strax efter som Frejsan brukar sova förmiddag. Hon blev lite trött i bilen på väg dit och var lite lätt sömnig när vi kom fram. Det var krama mamma och titta lite blygt på alla andra i cirka tre minuter, sedan full fart hela förmiddagen!! Satte ner henne på golvet och hon lekte med allt och alla hur fint som helst. Skrattade och busade och flirtade med alla, vuxna som barn. Fick slita henne därifrån när set var dags att träffa Fia, vår BVC-sköterska.
 
Dagens facit blev 10055g och 72cm! Stora tjejen växt nästan 5cm sedan sist. Inte underligt att kläderna inte passar längre.
Det var även hörseltest idag, och det gick galant. Hon hör ju allt, det visste vi redan ;) Hon var lika glad där inne och helt fascinerad av Fia och allt hon gjorde.
 
Efter besöket var resten av barnen på sångsamling, och jag tänkte att vi hoppar över den och försöker vila lite istället. Tänkte jag alltså. Inte Freja. Vi är inte hemma utan på det här roliga stället, så då ska man inte vila, utan leka! Så hon lekte på där, i några timmar till. Jag hade inte planerat att vi skulle vara där jättelänge, så hade ingen mat med åt stumpan. Så strax efter lunch fick vi ge oss av, eftersom jag skulle in på affären en sväng och hon hade inte ätit sedan halv nio. Hon brukar vanligtvis vara utsvulten vid tolv då, men idag verkade hon varken känna hunger eller trötthet! Hon var på topphumör hela tiden, helt uppe i varv! Efter en stund på Ica så var dock ögonlocken sååå tunga, och tillslut så slocknade hon en liten stund, tills jag satte henne i bilen igen. Fortfarande hur glad som helst..
 
Hem och stoppa i mig själv och henne lunch. God aptit och bara tokar sig.. Efter maten tog vi vår vanliga promenad ner till stallet. Det började mörkna på och hörde några åsksmällar. Lät dock som de var långt borta och inget regn.. förän vi kommit halvvägs.. då öppnar himlen sig!! Fram med regnskyddet och småspringer så gott jag kan med mitt knä. Frejsan sticker fram huvudet och tjuter av skratt när det regnar mitt i ansiktet på henne.
 
Vi blev dygnsura båda två så stannade bara en kortis i stallet medan regnet gav sig lite. Sedan gick vi hemåt igen och bytte kläder. Freja var fortfarande vid gott mod och lekte för sig själv en stund på golvet medan jag städade. Strax före tre fick hon mellis och sedan konstaterade jag att nu måste hon ju vara trött. Lade henne i vagnen och hon somnade på en minut och sov tre (!) timmar! Och hade förmodligen sovit en stund till om jag inte väckt henne.. Brukar aldrig väcka henne när hon sover men nu började det närma sig kvällen och vill ju inte heller störa nattsömnen för mycket.
 
Freja vaknade glad och nöjd och fick kvällsmat av pappa. Lekte sedan med honom tills det var dags för kvällsgröten.. Gröt, ny blöja och pyjamas, borsta tänder, amma, leka lite, i säng.. Det vanliga liksom :)
Vilken dag!!
Fler såna, tack!
Bara att ta sig in till öppna förskolan alltså.. Det bådar ju gott för kommande dagistider. Men det är ju långt kvar dit så det hinner väl ändras flera gånger om..
 
Själv har jag för tillfället nån sorts nackspärr.. Låg på golvet igår och gjorde benlyft. Antar att det är därför, har hänt förut.. Borde lära mig att värma upp bättre. Men lite svårt att bli varm i hela kroppen när man inte kan röra sig ordentligt. Får väl försöka veva på lite iaf innan nästa gång. Nu het vetepåse och en kopp te. Varm ute och inne! Borde göra susen!
 
Trevlig helg från oss till Er :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar