torsdag 29 november 2012

Pepparkaksbak

Jorå serni! Idag har det bakats pepparkakor av alla di sorter! Påminn mig om att aldrig göra det igen. Och om jag nu under förmodan kommer på tanken så kan jag väl iaf skippa att att ha den snorigaste, hostigaste, gnälligaste ungen ever hängandes i benen under tiden. Kakor blev det ändock. Ätbara? Jodå vars..
Bakade med kärlek? Hrrmm..
 
Tröttnade på alltihop efter ett tag och hade massa deg kvar. Freja hade precis somnat ute i vagnen så jag gav mig in på ett litet projekt. Nämligen pepparkakshus. Yeay! Om det är jobbigt att göra kakor så är det väl knappast enklare att göra hus. Men får man för sig nåt och är envis som en röd gris så brukar det bli (nästan) som man hade tänkt sig till slut. Och jo, det blev en liten stuga :)
 
Jag har uppfunnit ett nytt sätt att göra pepparkakshus på oxå. Det är ju skitsvårt att göra väggar och sånt där av degen och så blir helt sneda och konstiga först när man lägger dem på plåten och sen när de sväller i ugnen. Jag gjorde en rätt tjock stor kaka, slängde på den på plåten och in i ugnen. När den var klar så skar jag direkt ut vilka bitar jag ville ha. Slöseri med deg såklart men man kan ju alltid äta upp det som är runt om om man känner för det. Var iaf lätt att få till raka kanter som passade ihop. Titta nu inte för noga på mitt hus för det. Jag orkade inte göra sån där socker-kladd-bränna sig på och fastna i allt-smet så fråga inte hur jag satte ihop det. Det funkade iaf ;)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar