tisdag 13 november 2012

Puh!

Nu sover den lilla fröken. Mitt huvud håller på att gå i bitar! Jag har sagt det förut.. Hur kan en sån liten vara så arg!?!? Jag vet inte ens hur det började. Vi hann nog bara komma innanför dörren? Öppna förskolan på fm, inga problem, affären efter det, trött men glad, sov i vagnen utanför stallet i två timmar, stannade kvar i stallet nån timme sen, helt ok. Kommer hem. Helvetet bryter ut! Allt är fel. Leka med leksaker, åka bil, gå med vagn, dansa, läsa bok, sjunga sånger, nope, nix, njet, nej, no way. Bara skriker och klänger på mig..
 
Gick bra i två minuter när hon fick klättra i trappan upp till ovanvåningen. Sedan skulle hon ju dock varken vara där uppe eller gå ner igen. Hur löser man det?
 
Lyckades övertala henne att äta genom att hon fick sitta i mitt knä. Yes, slutade skrika hela fem minuter. Tills hon hade ätit färdigt alltså. Fick en clementin till efterrätt att äta själv. Nöjd tre minuter till. Förutom dessa tio minuter skrek hon konstant mellan halv fyra och halv sju.
 
Efter halv sju tappade jag upp badvatten åt henne och vips så är allt bra. Så det är inte att det är nåt fel på henne, även om man nästan skulle vilja att det vore det. Vet precis vad som skulle hända om jag åkte typ till akuten eller nåt och bad dem kolla. Hon skulle leka tittut och klappa händerna åt doktorn. "Nä men jag lovar, hon är inte så här annars."
 
Fast det är hon ju. Hon är ju världens gladaste, härligaste charmtroll nästan jämt. Den som leker apa, sjunger högst, syns mest och pussar på alla omkring sig. Men dessa timmar när hon är så här. Fy fan säger jag bara. Det allra värsta är att om jag har en av mina sämre dagar, ingen sömn och rätt så ont, så pallar jag inte till slut. Har hänt nån enstaka gång att jag bara skriker åt henne, "nu får du väl lägga av!!!" Och det dummaste är ju att det hjälper oxå. Hon blir inte ett dugg rädd eller ledsen, men kommer av sig i skrikandet, blir tyst och börjar hålla på med nåt annat. Det känns ju skit, jag vill ju inte skrika åt henne!
 
Kan annars fungera ibland att spela hög musik, och paddan funkar jämt. Men man vill ju inte ha henne sittande vid den hela tiden. Hon är ju inte ens ett år! Vad ska hända om/när hon får sina spel i framtiden liksom? Det är nästan skrämmande..
 
Dagen slutade ändå bra. Hon var nöjd efter badet, vi tittade på pappa på tvn när han körde häst, åt gröt utan problem och jag fick massor med pussar innan hon somnade nöjd. Älskade barn, du går din mamma på nerverna rätt så ordentligt ibland!
 
 

6 kommentarer:

  1. Tack och lov!! Behöver jag inte grubbla på det just nu iaf.. försök vila nu!
    PoK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä grubbla hjälper nog inte nämnvärt. Hon är som hon är.. PoK!

      Radera
  2. Ja ibland är de knepiga våra små charmtroll, Men du är en riktig supermamma som klarar av det:).. Dessa temperament, dessa faser.. Nog bara till att vänja sig med temperamentet.. Har bråkats här i stugan med idag, decemberbarn! :) vad är paddan..? Här är babblarna en favorit! Ibland är det ok med tystknep:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jennie! Jag svarar inne hos dig :)

      Radera
  3. Tänk om man kunde titta in i dom små huvudena och få veta varför dom gör så här. Nellie kan hänga i mina byxben en hel dag och bara gnälla, men det är ju ljusår ifrån hur du har det när din lilla solstråle går över i åska. Tur paddan finns. men som sagt man vill ju inte ha dom där jämt för så lär det väl bli när dom blir tonåringar....om nu paddor finns då :) Håller tummarna för bättring i humöret framöver när den lilla har fått alla sina tänder och växt till sig llite mer. Vi får försöka ta oss till badet någon söndag och se vad hon tycker om det. Ska oxå till Tuna Busland med mammorna i föäldrargruppen på onsdag och har ni inget för er så häng gärna med oss. Barn under 1år går in gratis så bäst att passa på :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag går i bitar vissa dagar när man blir helt slut och helt villrådig! Så svårt att relatera till hennes humör när jag inte alls är så själv.. Får hoppas det blir bättre som du säger.
      Ja vi vill jättegärna bada! Tyvärr jobbar jag ju lite helger nu, inte imorrn men de två kommande sön efter det.. Ska fundera på onsdagen! Vore skoj! :) kram

      Radera