tisdag 23 oktober 2012

BVC och stallet!

Idag blev det full fart! Delar av stallpersonalen var helt plötsligt frånvarande och jag och Frejsan fick rycka in och hjälpa till. (Jodå hon hjälper till massor.. typ.. ) Men först hade vi tid på BVC så det var bara att bege sig dit imorse.
Lilla tjorven vägde in på 11200g och är nu 75,5cm lång. Det där huvudmåttet håller jag aldrig reda på men så länge det är ok så är det väl inte så noga.. Hon följer sin kurva som vanligt men jag blev lite förvånad över att hon gått upp så mycket i vikt ändå. Hon är ju så aktiv hela tiden! Men äter ju iofs som en häst oxå så det är klart. Bra att hon äter och växer!
 
Vi hann med lite lek och en sångstund innan vi åkte hemåt igen. Freja somnade i bilen och när vi kom hem gjorde jag en smidig överflyttning till vagnen och så skyndade jag mig ner till stallet så jag hann hjälpa herrarna så mycket som möjligt innan hon vaknade igen. De var precis färdiga med mockningen så hö, halm, fodring och sopning stod på schemat. Hann oxå springa till hagarna efter ett par hästar innan hon slog upp sina blå, så det gick helt ok. Dags för lunch för Freja och mig medan de andra stack ut och körde hästarna.
 
På eftermiddagen satt hon faktiskt nöjd i vagnen en bra stund medan ja pysslade vidare i stallet. Hon är ju van att gå på promenad och vara i stallet så det var ungefär som vanligt för henne. En viss skillnad var väl att det bara brukar vara jag och hon på promenaderna. Nu hade vi ju även ett par hästar med oss, då hon fick följa med till hagen och hämta några av de jag vet är snälla. Gick hur fint som helst.
 
Någon timme senare åt hon mellis och sedan var det dags att sova igen. Hon somnade så nöjt i vagnen och sov i två timmar, det är jobbigt att vara stallpiga ;)
Hann göra klart allt i stallet och även göra i ordning grejer till Candy som skulle starta till kvällen. De måste ju ha fina grejer när det är dags för tävling! Och Candy har varit arg som ett bi i några dagar nu. Sjuk eller i form!? Eftersom vi har förkylningar i stallet så har vi tagit blodprov på henne för säkerhetsskull och enligt det är det inga fel så vi hoppas på det bästa!
 
Jag och lillan fick gå hem när hon vaknade och började bli hungrig igen, medan Johan stannade kvar i stallet. Efter åtta timmars arbetsdag så har han fortfarande fem timmar kvar innan han får gå hem. Men är iaf hemmaplan. Kan bli betydligt senare om det är trav på bortaplan!
 
Freja var nöjd med att vara hemma och kunna röra sig fritt igen. Även om hon får komma ur vagnen i stallet med så är det ju lite otympligt att krypa omkring i massa kläder. Några timmar kvar innan sovdags och de fylldes med mat, lek, bus, bad, gröt, lek igen och massa pussar! Goaste gumman! Hon somnade nöjd. Skönt!
 
Mat och dusch för mig. Soffläge med paddan! Candy skötte sig ypperligt, satt fast invändigt och fick fritt alldeles innan mål då hon sköt till ordentligt och blev trea. Hade hon kommit loss lite tidigare så.....
 
Mannen dök upp en timme tidigare än beräknat, då hans sista styrning blev struken! Det var ingen "bra" häst så skönt för honom, och för mig :) så nu ger vi upp för idag! Godnatt!
Lite dålig med bilder denna dagen.. Har helt enkelt inte hunnits med! Men vi fick våra nya fina alicemössor idag! Änt vi fina så säj! (Frejsan ser chockad ut, vaaad har du på huvvet mossan!?)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar