måndag 8 oktober 2012

Upp och ner

Oj vilken jobbig dag vi haft idag. Jag var supertrött imorse och fick knappt upp ögonen. Fröken passade på att vara kinkig mestadelen av dagen. Vet inte riktigt varför. Minsta lilla så var hon nästan ötröstlig och ville inte leka eller äta eller nånting. Hon somnade i min famn på förmiddagen, men bara en halvtimme. Hon vaknade när jag råkade röra på mig lite och var då ledsen, det säkraste tecknet på att hon inte sovit färdigt. Men hon vägrade somna om.. Det brukar dock vara ok ändå, då hon oftast sover två timmar på eftermiddagen.
 
Efter lunch (ja, hennes lunch då, mamman får äta nån annan dag när hon är på bättre humör) gick vi ut som vanligt, och äntligen slutade hon vara ledsen. Ner till stallet och där hände det för lite för att hon ska vara nöjd. Inte ens att se pappa var roligt, så vi tog en lång promenad runt sommarstugeområdet och alla hagarna. Och jaha, då passade fröken på att somna!! Alltså det hör inte till vanligheterna att hon somnar när vi är ute och går. Hon är alldeles för upptagen med att titta på allt. Till en början pratade jag lite med henne för att se om hon kunde hålla sig vaken tills vi kom hem, men nej hon var jättetrött och sov som en stock..
 
Tittade på klockan och den var halv två. Okej, om hon passar på att sova sina två timmar nu så blir hon halv fyra. Det kan funka. Tidigare än tre har hon inte vaknat nån gång och klarat att hålla sig vaken till kvällen.
 
Självklart vaknade hon två. Jätteglad och pigg, ville inte sova mer. Vi gick in och käkade mellis, som är hennes favoritmål. Nehe, inte idag nej. Blir jätteledsen och bara gråter och gråter. Alltså vad är fel!? Hon måste ju ha ont nånstans eller så!? Hon krånglar ju aldrig med mat och sömn. Eller iaf väldigt sällan.. Tar ungen med mig och ett par filtar och så lägger vi oss i hennes myshörna och tittar på Lejonkungen på paddan. Det funkar och vi har riktigt mysigt faktiskt! Halleluja, lugn och ro en stund!
 
Från halv fyra och en timme framåt så försöker jag få henne att somna. Tjena. Hon är ju nu världens gladaste och piggaste unge. Här ska det inte sovas nåt! Runt halv fem kommer pappan hem och då blir hon ju om möjligt ännu gladare och piggare och jag inser att det är kört. Kul kväll vi kommer ha! När hon sovit för lite är det väldigt stor risk för utbrott.. Och nu har hon liksom sovit en timme under dagen istället för tre!
 
Lagar mat och hon äter två fulla tallrikar! Hungrig nu minsann! Leker med pappa efter det och håller sig oväntat pigg och munter. Strax före halv sju börjar det dock vända.. Vi passar på att göra henne klar med pyjamas och så innan kvällsgröten så hon kan hoppa bums i säng sedan. Jag kör alla trix jag kan under grötmatningen. Vill verkligen inte att hon ska bli ledsen igen. Och det funkar faktiskt! Hurra för det! Hon kliar sig dock i ögonen och är så trött så trött.. men all gröt i magen, leende liten tjej, medicin och borsta tänder och godnatt pussar! Somna sött!
 
Puhhh!! Vissa dagar kan hon ramla och slå sig halvt fördärvad och mest resa på sig och bara skaka av sig. Och dagar som denna räcker det med att hon tappar en leksak på golvet eller att jag säger hej i fel tidpunkt så är det jordens undergång. Jag hoppas hon inte har ont på nåt ställe som jag inte fattar. Verkar inte vara öron eller så iaf. Klart det är jobbigt att vara så rosslig som hon är, men hon har ingen hosta nu iaf och har inte så svårt att andas heller. Sover bra på natten gör hon oxå (ta i trä, kors i taket osv).
 
Vi får se hur det utvecklas och hur morgondagen ser ut. Kanske var det i själva verket jag som var den trötta, tråkiga och kinkiga nu igen? Fast då borde hon inte blivit så ledsen när hon åt mellis? Nästa vecka ska vi till BVC. De kanske har nån idé! Ska iaf bli intressant med första invägningen sedan jag slutade amma..
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar